mysomewhatordinaryworld

Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Kroppsideal och kroppsuppfattning

Av Cicci - 7 mars 2012 11:45

Vad har man för kroppsideal egentligen? På NE står det att ett ideal är något man önskar sig men som dock ofta kan vara ouppnåeligt. Och det stämmer nog verkligen in på kroppsideal, för man kan ha en idé om hur man vill att kroppen ska se ut, men kroppen är som den är och oavsett vad man gör så är det kroppen som "bestämmer" hur den ska se ut. Det finns så många metoder för hur man ska äta "rätt" och träna "rätt", men jag finner att dessa krockar rätt ofta och att man faktiskt blir lite KNASIG i huvudet av att räkna hela tiden, räkna kalorier hit och dit. Som jag har förstått det som så är det många som vill se ut som en kändis, så är det inte för mig i och med att det är bara vissa delar av min kropp som jag vill förändra, alla har vi väl våra problemområden    Mitt problemområde är magen, det är där allt fett samlas så jag ser inte klok ut när jag väger mer än vad jag gör nu, rätt mycket runt magen och sedan smala ben och rätt liten byst, ja ni kan ju tänka er hur det ser ut. Nu lät det precis som att jag vägt massa men det har jag inte, men tillräckligt för att kläderna ska sitta illa och svårigheter med att hitta bra kläder som passar och som inte gör att man ser ut som en uppstoppad korv. Men nu har jag gått ner rätt mycket så kläderna sitter bättre och lösare vilket är underbart   Men jag tycker fortfarande att min mage är ett problem, dock ett litet mindre problem, med mina kärlekshandtag och kulan på magen. Folk säger att jag är riktigt smal, men det är så svårt att se sådant där själv, det är alltid svårt att se vad andra ser. Jag tycker inte att jag är tjock men jag tycker ju att jag fortfarande har för mycket på vissa ställen. MEN jag känner mig mycket nöjdare med min kropp nu än vad jag gjorde för ett halvår sen och jag känner mig smal, ibland, eller rätt ofta faktiskt, beroende på vad jag har för kläder på mig   För min del har jag insett att det är känslan av att vara smal som är viktigare än vad vågen eller måttbandet visar. Detta för att även när vågen eller måttbandet inte visade någon förändring kände jag mig smalare, måttbandet är verlkigen inte på min sida så jag mäter mig inte längre, som tur är vågen på min sida som oftast   Oavsett hur kroppen ser ut så ska man älska sig själv och det gör jag     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci - 2 januari 2013 05:59

Känns skönt att ha ett jobb och gå till och nu är jag äntligen direkt anställd också   Året börjar bra då jag inte hade svårt att komma upp ur sängen i dag, måste bli bättre på det där så jag inte snoozar för mycket    kanske beror det på promenadern...

Av Cicci - 31 december 2012 14:45


Nu har det gått mer än 1 år sen vi träffades du och jag. Trots allt är det fortfarande du och jag. Jag älskar dig!            Nyår 2011 ...

Av Cicci - 31 december 2012 12:30

Allt som har hänt i år tog sin början i slutet av år 2011. Jag tog tag i mina problem med mamma, jag tog tag i mitt liv ordentligt. Mitt arbete med mig själv gjorde att jag hamnade på en lycklig plats. Detta i samband med julen år 2011 då jag även tr...

Av Cicci - 29 december 2012 14:37

Hur är din familj när det kommer till inköp av julklappar och hur många man ska ge? Ger ni fler till barnen? är det en viss summa som gäller? ger ni vuxna inga julklappar till varandra?   Min familj köper fortfarande många julklappar till varandr...

Av Cicci - 12 december 2012 21:59

I morgon ska vi på bio och se Hobbit   kommer bli så trevligt så med något att äta innan   Jag hoppas bara att filmen är bra också! Skönt att det blir en tidig film, då är vi hemma tidigt i alla fall   men nu är det dags för mig att sova, jobbdag i m...

Presentation


En blogg om My Somewhat Ordinary World- plugget, kärleken, vännerna och smått och gott som händer i livet. Aliquando et insanire iucundum est < > Ibland är det skönt att få vara galen!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards